sâmbătă, 8 iunie 2013

Filmul românesc şi literatura

Filmul românesc de expresie, nu de ilustraţie, atunci când s-a inspirat din literatură şi - prin mijloacele audio-vizuale specifice artei cinematografice: imagine, scenografie, muzică, jocul actorilor, montaj etc. - a adus ceva în plus faţă de cuvântul scris. O mini-antologie subiectivă.

Dincolo de nisipuri (regia: Radu Gabrea după Îngerul a strigat de Fănuş Neagu)

Reconstituirea (regia: Lucian Pintilie, după o povestire de Horia Pătraşcu) 
O vară de neuitat (regia: Lucian Pintilie, după Salata de Petru Dumitriu)
Noiembrie, ultimul bal (regia: Dan Piţa, după Locul unde nu s-a întâmplat nimic de Mihail Sadoveanu)
Ochi de urs (regia: Stere Gulea, după Mihail Sadoveanu)
Semnul şarpelui (regia: Mircea Veroiu, după Patima de Mircea Micu)


Balanţa (regia: Lucian Pintilie, după Ion Băieşu)
Flăcări pe comori (regia: Nicolae Mărgineanu, după Arhanghelii şi schiţe de Ion Agârbiceanu)
Cei care plătesc cu viaţa (regia: Şerban Marinescu, după Jocul ielelor, 
Patul lui Procust şi alte scrieri de Camil Petrescu)
Întoarcerea din iad (regia: Nicolae Mărgineanu, după nuvela Jandarmul de Ion Agârbiceanu)
De ce trag clopotele, Mitică (regia: Lucian Pintilie, după D'ale carnavalului şi schiţe de I.L. Caragiale)
Moromeţii (regia: Stere Gulea, după Marin Preda)
Imposibila iubire (regia: Constantin Vaeni, după Intrusul de Marin Preda)
O lacrimă de fată (regia: Iosif Demian, după Bunicul şi o lacrimă de fată 
de Petre Sălcudeanu)
Un om în loden (regia: Nicolae Mărgineanu, după Moartea vine pe bandă de magnetofon 
de Haralamb Zincă)
Ma-ma (regia: Elisabeta Bostan, după Capra cu trei iezi de Ion Creangă)
Adela (regia: Mircea Veroiu, după Garabet Ibrăileanu)
Faleze de nisip (regia: Dan Piţa, după Zile de nisip de Bujor Nedelcovici)
Glissando (regia: Mircea Daneliuc, după Omul din vis de Cezar Petrescu)
Înghiţitorul de săbii (regia: Alexa Visarion, după schiţe de Al. Sahia)
Blestemul pămţntului, blestemul iubirii (regia: Mircea Mureşan, după Ion de Liviu Rebreanu)
Bietul Ioanide (regia: Dan Piţa, după Bietul Ioanide şi Scrinul negru de George Călinescu)
Duios Anastasia trecea (regia: Alexandru Tatos, după D.R. Popescu)
Între oglinzi paralele (regia: Mircea Veroiu, după Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război 
şi alte scrieri de Camil Petrescu)
Dincolo de pod (regia: Mircea Veroiu, după Mara de Ioan Slavici)
Tănase Scatiu (regia: Dan Piţa, după Vaţa la ţară şi Tănase Scatiu de Duiliu Zamfirescu)
Prin cenuşa imperiului (regia: Andrei Blaier, după Jocul cu moartea de Zaharia Stancu)

Felix şi Otilia (regia: Iulian Mihu, după Felix şi Otilia de George Călinescu)
Duhul aurului (regia: Mircea Veroiu şi Dan Piţa, după Mârza şi Lada de Ion Agârbiceanu)
Nunta de piatră (regia: Mircea Veroiu şi Dan Piţa, după Fefeleaga şi La o nuntă de Ion Agârbiceanu)
Răscoala (regia: Mircea Mureşan, după Liviu Rebreanu)
Pădurea spânzuraţilor (regia: Liviu Ciulei, după Liviu Rebreanu)
La "Moara cu noroc" (regia: Victor Iliu, după Ioan Slavici)
Viaţa nu iartă (regia: Iulian Mihu şi Manole Marcus, după schiţe de Al. Sahia)
O noapte furtunoasă (regia: Jean Georgescu, după I.L. Caragiale)

A maddening world

Una pricep şi bună, că se adevereşte o profeţie a Sfântului Antonie cel Mare: "Lumea va înnebuni. Oamenii vor crede că cei care nu sunt ca ei sunt nebuni." (Nicolae Steinhardt, Jurnalul fericirii, citând un fragment din Sfătuirea a 25-a a Sfîntului Antonie cel Mare, din Patericul sau apoftegmele părinţilor din pustiu, Ed. Polirom, Iaşi, 2007)

Sf. Antonie cel Mare